Assalamualaikum...
Macam mana korang uruskan akaun bisnes? Konsisten tak pengurusan tu?
Setiap peniaga, tak kiralah berniaga secara online ke offline ke wajib uruskan akaun bisnes dengan betul. Sebab sangat penting untuk kita tengok aliran keluar masuk duit kita tu. Kalau kita tak catat dan rekod semua tu, macam mana kita nak tahu dengan tepat berapa jumlah keuntungan dan kerugian yang kita dapat?
So nak tahu macam mana nak uruskan akaun bisnes kita, mesti lah kita kena belajar kan. Lain la kalau memang background akaun. Kalau yang background sains macam saya? Hihi
Okay so hari ni saya nak share 3 tips macam mana nak uruskan akaun bagi peniaga-peniaga tak kira online atau offline. Tips simple je daripada saya.
1. Catatkan aliran tunai
Macam mana nak buat? Beli je 1 buku nota macam zaman sekolah tu. Saya punya just guna buku nota bergaris RM0.60 beli kat Speedmart. Hihi. Tak kisah buku apa yang penting kita boleh rekod kan 😉 Then, amik la pembaris dan pen buat column. 1 column duit masuk (kredit), 1 column duit keluar (debit).
Catat semua dalam tu. Kos buat bisnes kad, flyers etc semua rekodkan dalam tu. kat bahagian paling bawah masukkan column total pulak. Senang nanti totalkan semua debit dan kredit.
2. Asing modal dan keuntungan
Selalunya yang ni lah yang susah sikit nak istiqamah. Almaklumlah, perempuan kan bila dapat duit je terus rasa nak membeli macam-macam. Tak payah kata masa dapat duit, tapi bila tau je gaji ke bonus ke nak masuk terus berangan nak beli itu ini 😁
Okay, apa kata kita nekad. Dapat je duit untung runcit terus asingkan dalam tabung. Pastu, duit modal pun terus asingkan dalam tabung lain. Penting tau, kalau kita tak rekod dan tak asingkan macam tu, memang tinggi la keberangkalian untuk kita terbelanjakan duit modal tu.
Kalau modal dah guna, camana kita nak roll balik modal kita? Kena la kita cari modal lain. Lama kelamaan, bisnes kita makin jatuh tau kalau kita berterusan buat macam tu.
So lepas ni, siapa yang tak pernah asingkan modal dan untung tu cepat-cepat pergi beli 2 tabung dan labelkan tiap satu dengan label "MODAL" dan "UNTUNG". Tak nak beli tabung pun tak pe, boleh guna tin kosong atau tupperware yang dah tak guna tu.
3. Buka akaun simpanan (saving) dan akaun semasa (current)
Haa, yang ni paling bagus tau. Tapi nak buka current account tu agak leceh jgak la. Kalau peniaga yang dah maju, dah stabil memang sangat digalakkan buat current account ni. Secara ringkasnya saving account tu penting untuk kita bagi gaji kat setiap bulan kat diri sendiri dan untuk kita asingkan duit untuk simpanan. Contohnya untuk ASB, beli emas etc.
Current account tu pula, penting untuk rolling duit modal, beli barang untuk bisnes (flyers, bunting etc.). Setiap resit belian kita simpan dan rekodkan. Current account ni juga penting untuk bayar bil utilities, sewa kedai if ada kedai dan gaji staff if kita dah ada staff.
Kat mana nak buat current account ni? Boleh pergi mana-mana bank Maybank ke, CIMB ke, Bank Islam ke, mana-mana pun boleh. Next time insyAllah saya akan share cara untuk buat current account.
Okay tu je saya nak share hari ni. Korang boleh la share macam mana korang buat dan uruskan akaun bisnes. Boleh la kita share-share kan 😊
See u next time. Thanks a lot sudi baca entry saya 💕
No comments:
Post a Comment