Thursday, December 8, 2016

Kenapa Perlu Bisnes Online dalam Ekonomi Hari Ini

Kenapa Kena Mula Bisnes Online Sekarang Dalam Ekonomi Hari Ini
•••••••••••••••••••••••••••••••••

Saya yakin, ramai dalam kalangan kita dah mula berjinak-jinak dengan bisnes online.
.
Ada yang berniaga makanan, skincare, supplements, gadget, pakaian. Macam-macam la. Ikut minat masing-masing kan 😊
.
Memang satu permulaan yang sangat bagus. Saya pun suka tengok orang berniaga. Masing-masing sangat kreatif ketengahkan produk mereka.
.
Dalam ekonomi macam sekarang ni, memang wajar kalau kita ambil peluang untuk tambah pendapatan.
.
Kalau ada bakat mengajar, boleh lah buat kelas tuisyen kan? Kalau pandai memasak, boleh jual makanan. 
.
Tapi ramai juga yang takut untuk memulakan langkah berbisnes. Takut rugi, takut tak balik modal😊.
.
Malah, ada juga yang malu. Malu dan segan kerana kalau dah start bisnes online, post kena selalu update. Kena selalu tonjolkan diri.
.
Saya dulu jual baju kanak-kanak. Beli kain, tempah, promote kat ig. Akhir nya tak balik modal pun. Tapi tak apa, pengalaman tu yang penting.
.
Bisnes saya sekarang, just bayar ahli RM69. Tak perlu modal, tak perlu kedai untuk sewa. Produk pun lagi mudah nak jual. Brand dah terkenal. Keberkesanan dah terbukti.
.
Dulu saya silap, konon nak buat brand sendiri. Tapi rupanya susah nak buat marketing brand sendiri. Modal kena besar. Marketing knowledge kena power. Mentor pun tak ada. Silap besar tu.
.
Lebih baik kita jual produk yang dah terkenal. Yang orang dah tahu. Yang dah ramai pengguna. Lebih selamat, zero risiko. Kenapa saya kata zero risiko? Sebab tak perlu modal.
.
Wang yang digunakan untuk register tu, boleh dapat balik dengan jualan runcit. Just promote produk secara online. Tu pun product yang dah well known. Tak perlu berhabis wang ringgit untuk sewa kedai. Yang penting ada handphone.
.
So, nasihat saya, daripada pengalaman saya yang tak banyak ni, lebih baik start berniaga dengan menjual produk yang dah kukuh dalam pasaran.
.
Cari mentor untuk berniaga. Jangan syok sendiri, jangan terlalu yakin dengan diri sendiri. Ilmu kena cari, dan ilmu yang paling bagus adalah dengan berguru.
.
Alhamdulillah dalam bisnes sekarang, guru-guru saya merangkap mentor-mentor saya tak pernah lokek berkongsi ilmu. Ilmu yang sangat mahal, tapi tak perlu bayar wang ringgit. Cukup dengan komited dan bersungguh berniaga.
.
Semoga dengan perniagaan online dapat membantu kita semua survive dalam ekonomi yang tak memberangsangkan sekarang.
.
Buat cepat, cepat lah kita dapat hasil. Rugi lah kita kalau hanya berdiam diri berpeluk tubuh dengan hanya memerhati.
.
Dan pesanan saya, jangan malu dan segan. Start bertindak daripada sekarang. Buat apa malu dan segan dengan orang lain, kita tak ada sengkek, mereka ke yang tolong?
.
Owh. Apa kata anda semua share kat komen bisnes online apa yang anda dah buat?😁
.
Akmarina Arifin | 017-9636954
.
#bisnesonline
#shakleewarrior
#TEAempire
#superstarshaklee
#dazzlingdecember

No comments:

Post a Comment